-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:17299 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

آيا عدم مشروعيت جز، دليل بر عدم مشروعيت كل مي شود؟
درباره اينكه اگر فرض كنيم جزيي به طورمسلم داراي شرايط مشروعيت نيست ، آيا اين مي تواند دليل بر عدم مشروعيت كل هم بشود يا نه ؟ پاسخش اين است كه جز حكم فرع، و كل حكم اصل را دارد .روشن است كه كل چيزهايي را دارد كه فرع فاقد آنهاست . يعني از نظر سعه وجودي و اوصاف كمالي كل در مرتبه اي است كه فرع در آن مرتبه واقع نيست . حالا اگر فرض كنيم فرع در دايره وجودي خود فاقد مشروعيت باشد .معلوم است كه اين نقص به دايره وجودي او محدود خواهد بود و جانب كل را فراتر نخواهد گرفت . چرا كه اين دو از نظر وجودي و ارزشي با هم تفاوت دارند .از اين رو به نظر مي رسد عدم مشروعيت در جانب كل مي تواند د ليل بر عدم مشروعيت در جانب جز گردد .اما عكس آن درست نيست . افزون بر آن ، از نظر علم سياست وقتي فرض كرديم كه جز مشروعيت خود را از كل اخذ مي كند و اين كل است كه به او مشروعيت مي بخشد .ديگر معنا ندارد كه جز، اين قوه و توانايي را داشته باشد، براي اينكه كل را از مشروعيت ساقط بكند . به اين علت نمي توان از عدم مشروعيت جز عدم مشروعيت كل را استنتاج كرد . گذشته از آن ، نسبت بين جز و كل نسبت ميان لازم و ملزوم است در علم منطق ثابت گشته كه از كذب ملزوم مي توان كذب لازم را نتيجه گرفت . اما ازكذب لازم نمي توان كذب ملزوم را حاصل كرد .و چون در مورد بحث جز لازمه كل مي باشد بنابراين نمي توان از كذب فساد جز بطلان كل را استخراج نمود.در عين حال اين مساله يك قاعده كلي نيست ، زيرا در مواردي مشروعيت كل وابسته به مشروعيت تمام اجزا است و با فقدان مشروعيت يك جز كل آن فاقد مشروعيت است . بنابراين موارد و شرايط نيز در اين زمينه متفاوت است و بايد به صورت موردي و جزيي تر مساله را كاويد.;

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.